Rätt utrustning, i rätt tid, på rätt plats.

Min vardag med Jeff Cooper

OBSERVERA: I Sverige gäller svensk lag vad beträffar Nödvärn och Nöd. Jag föreslår att du bekantar dig med dessa lagrum så att du förstår dom och de möjligheter – men även begränsningar – som de innebär. För våld som utövas av t.ex. polis, ordningsvakter och militärer i sammanhang andra än direkt Nödvärn gäller annan lagstiftning.

jeff

Jeff Cooper, 1920 – 2006

Den amerikanska författaren, skytteinstruktören och marinkårssoldaten (WWII samt Korea) Jeff Cooper (1920 – 2006) skrev i sin bok Principles of Personal Defense (tillgänglig bl.a. här) om hur det absolut viktigaste i en självförsvarssituation är ditt combat mindset – d.v.s. din inställning och mentala föberedelse. Han delade in medvetenhet och fokus kring faror enligt ett färgsystem som fortfarande ofta används vid utbildningar i t.ex. självförsvar runt om i världen.

Även om Jeff Cooper var amerikan och både samhällssituationen och rättssystemet där ser annorlunda ut från Sveriges så tycker jag det är ett bra system och jag tänkte att vi i dag skulle kika lite närmare på det. Dock innan vi börjar…

SJÄLVFÖRSVAR ÄR INTE EN PRESTIGEFRÅGA

Det ligger aldrig någon prestige i att privat gå in i en hotfull situation som kan undvikas, bara för att du vet med dig att du kan vinna den med våld. Det bästa självförsvaret är alltid att undvika situationer som du inser kan komma utsätta dig själv för hot eller våld. Jag fick en gång lära mig att trappan för konflikthantering i en hotfull situation kan ses som:

  1. Undvik – Ser du ett potentiellt hot längre fram, välj en annan väg.
  2. Avvärj – ”Jaha, sitter jag på din plats här på busshållplatsen? Varsågod, jag kan stå!
  3. Avsluta – När det väl kommer till våld; var först, var bestämd, fuska, vinn!

På sätt och vis behandlar Jeff Cooper färgskala lite samma principer men går djupare i det psykologiska resonemanget och handlar också om ett fortlöpande sätt att utvärdera omgivningen, även innan en hotbild uppstått.

Det är inte bara i syfte att identifiera faror för din egen skull som det är bra att vara medveten om vad som händer runt omkring dig. Föräldrar utan uppsikt på uteserveringar vars barn är på väg rakt ut i trafiken, någon som cyklar vält i parken för att de inte såg sig för m.m. är allt resultat av bristande uppmärksamhet. Med en högre medvetenhet ökar också chansen att kunna hjälpa människor runt omkring dig, något som i den taktiska världen de senaste åren kommit att kallas ”sheepdog”-mentaliteten. Det finns nog att skriva om sheepdog-konceptet till en egen artikel, vilken kanske kommer framöver. Nåväl…

Jeff Cooper färgskala ser ut såhär och innehåller fyra stadier (”conditions”)  från – så att säga – noll till hundra.

  1. Vit
  2. Gul
  3. Orange
  4. Röd

VIT

I detta tillstånd är du i princip helt omedveten om vad som händer runt omkring dig. Du är avslappnad och troligtvis i en miljö där du känner dig säker, så som hemma eller i lunchrummet på arbetet. Reaktionsförmågan är så sänkt och det krävs en uppenbar hotbild för att du vakna till och reagera. Du sitter antagligen med ansiktet i telefondisplayen eller på dass, eller bägge, eller håller på att natta ungarna.

GUL

Vid gult läge så har vi flyttat fokuset ut från de egna dagdrömmarna och ”händerna i fickorna”-syndromet, och är medvetna om vad som händer och sker omkring oss. Fokuset ligger helt enkelt längre bort än de egna skosnörena. Går det någon bakom dig? Vet du vart nödutgångarna är på restaurangen där du äter lunch just nu? Sitter det någon precis bakom dig? Det finns ingen anledning att gå runt och vara superparanoid men att hålla lite koll på sin omgivning och vilka som kommer och går i ditt närområde för tillfället. Jag sitter t.ex. aldrig med ryggen mot dörren om jag är ute och äter eller liknande. Möjligtvis undantaget när jag är på bio.

Jobbar du på något sätt med bevakning, lag och ordning eller inom t.ex. försvarsmakten är det en bra idé att alltid ligga på denna nivån när du är på arbetet. Eventuella hot och attacker kommer inte komma som en total överraskning, vilket köper dig någon/ra sekunders reaktionsförmåga. Det skadar inte att köra lite ”tänk om”-scenarion i huvudet när du kommer till en (ny) plats.

En man blir attackerad med basebollträ på öppen gata i USA. Klicka på bilden för länk.

ORANGE

Nu har du funnit en person eller situation som du känner behövas utvärderas extra. Är personen utåtagerande och hotfull? Hur många är inblandade i den där argumentationen framför bardisken?  En person skriker och gapar hotfullt mot dig och din kollega direkt när ni kliver ut radiobilen. Fokuset ligger just nu i princip helt på det som triggat intresset, och kommer så göra till dess att du antingen kunnat avfärda personen eller situationen som ofarlig, eller bestämt dig för att du behöver agera. Du är beredd att ”växla upp” men måste även kunna ta ned det en nivå om det visar sig att så behövs. Ingen vill möta en onödigt taggad person i en situation där allt som egentligen behövs är att någon går in och lugnar ned det hela med sin närvaro.

Tänk på att även situationer där du är van vid en viss hotbild snabbt kan vända och kräva högre fokus även om det aldrig gjort det tidigare. Bli inte ”van” och slappna aldrig av i detta läge! Risken finns att du fokuserar så mycket på det som händer framför dig att du glömmer bort att du har en obevakad baksida, om du inte uttryckligen har en kamrat med dig som tittar i den riktningen. Välj om möjligt en position som ger dig en taktisk fördel om något skulle hända.

RÖD

– ”Kniv kniv, han har en jävla kniv!”. Nu har du gå gått från ORANGE till RÖD. Någonting eller någon kräver din fulla uppmärksamhet och du har konstaterat att det finns ett uppenbart hot. Denna nivå innebär inte att du bestämt dig för att agera med våld (i arbetet) eller att fly (om möjligt, privat) utan enbart att du förbereder dig under extremt sannolika förhållanden. Du har troligtvis handen på någon form av vapen, redo att dra och använda det, eller redan dragit något ur bältet och har det i färdigställning / utgångsposition.  I det här läget SKA det vara OMÖJLIGT att bli överraskad av ett hot som kommer framifrån.


 

KOM IHÅG: Det finns två saker som aldrig ska utföras halvhjärtat: Kärlek och våld.

Vid våldsamma eller traumatiska situationer ligger enligt Jeff Cooper en betydande del av chansen att klara sig i ditt combat mindset. Dels att fortlöpande utvärdera eventuella hot som beskrivits ovan, men även det ”jävla anamma” du påvisar när det väl gäller.

I en situation där du slåss för ditt – eller någon annans – liv så vinner du inte genom att stå på egen planhalva och filosofera med fingret i naveln! Bestäm dig för att agera, och sedan gör det utifrån agendan att det inte finns någon annan vinnare än du. Ge aldrig upp! Detta gäller då framför allt situationer där det föreligger Nödvärn.

SAMMANFATTNINGSVIS

Det handlar inte om att gå runt och vara konstant paranoid och tro att alla vill dig illa. Långt ifrån. Att ha en grundläggande uppfattning om vad som händer runt omkring dig för att undvika att bli attackerad privat under promenaden i Sverige är inte det primära syftet. Att utesluta helt att det kan hända är dock extremt farligt, men i stort så skyddar medvetenheten dig mot olyckor i vardagen mer än något annat. Du ser bilen som svänger runt hörnet i hög hastighet, och du kan ta emot dig när du snubblar på promenaden för du har inte händerna i fickorna.

Som ni förstår så finns det två sidor till det här. Den privata och den yrkesmässiga. Det är en stor skillnad på att vara ute och flanera med din partner i skogen och att köra igenom ett inbrottsutsatt industriområde klockan 03 på natten med din rondbil.

Ofta slår det mig hur omedvetna människor är om vad som händer och sker runt dom. Mycket handlar i och för sig om självförtroende och vilja att agera. Hur många gånger har du inte sett hur människor bara går förbi ett bråk eller pågående misshandel eller någon som verkar må dåligt eller precis fallit omkull? Det räcker med en högljudd konversation inom hörhåll för mig för att jag ska gå upp i ORANGE, medan andra gladeligen medvetet ser åt ett annat håll, eller inte ens märker det alls. Enbart genom att agera på udda kroppsspråk från andra människor har jag ertappat både snattare och gärningsmän från en misshandel som alla förtjänade det utvecklingssamtal som följde.

Samtidigt är det MYCKET viktigt att överväga din egen säkerhet innan du väljer att ingripa vid pågående bråk, stölder, skadegörelse m.m. Om det slutar med att även du måste transporteras i ambulans från platsen har inte särskilt mycket åstadkommits. Dock finns det många andra situationer där det lönar sig att ha ett större uppfattningsområde. Sitter det en hund i den varma bilen du precis gick förbi på parkeringen? De där istapparna på takrännan tre våningar upp ser ut som de kan lossna när som helst. Han som är helt still i vattnet långt där utanför sandstrandens trygghet, är han ok?

Jag tror ni förstår vad det är jag vill komma fram till.

När du gått med Jeff Cooper system i tankarna ett tag ska du se att du automatiskt börjar tänka ut efter de olika nivåerna. Det är inte säkert att det sker i formen av vitt, gult, orange och rött, men tänket kommer finnas där.

Slutligen:

situational_awareness

    Kommentera

    © 2017 - Taktiskt.se